Tuesday, January 18, 2011

Macam-macam Karenah Manusia


SELASA : 18 JANUARI 2011

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Syukur alhamdulillah , saya masih diberi peluang untuk menulis lagi dalam blog "abang superhero" ini. Sejak dipublish dari malam tadi , hampir berpuluh-puluh komen,cadangan dan pandangan bertali arus menyatakan tanda sokongan dan dorongan kepada saya agar terus menulis dan menyampaikan idea terhadap sesuatu perkara .

Tergelak sendiri saya , apabila berkesempatan untuk memberi dan menerima balas komen dari rakan Facebook (FB) membincangkan isu topik berkaitan "mahasiswa tidak perlu aktif,mahasiswa perlu belajar".Bukan apa, saya sokong 150% topik ini tidak perlu diperdebatkan kerana sudah pasti secara teori dan praktikalnya kehadiran mahasiswa ke universiti adalah untuk menuntut ilmu dan bukan buat benda yang bukan-bukan.Tahniah saudara Muhammad Fadzil!!!

Sesuatu yang membuatkan saya terfikir adalah berkenaan penanda aras yang telah digunakan untuk mengukur tahap kebijaksanaan dan intelektual mahasiswa dengan menjadikan pointer (CGPA) sebagai kunci utama . Saya ingin mengajak rakan-rakan di luar sana untuk bersama-sama kita berfikir sejenak apakah ini sesuatu perkara yang logik atau sebaliknya?.Saya mungkin bersikap pasif apabila mengutarakan komen dan pandangan mengenai isu ini kerana saya juga merupakan mahasiswa di tahun akhir dan juga turut sama aktif berpersatuan dengan memegang jawatan tertinggi dalam persatuan tersebut,juga ada turut terlibat dalam kancah politik di kampus dengan menjadi sebahagian dari unit yang terlibat bersama-sama calon fakulti dan umum untuk masuk bertanding.Ini pengalaman yang amat berharga , yang apabila saya mengutarakan satu persoalan didalam wall post di Facebook (FB), tidak ramai dikalangan rakan-rakan mahasiswa yang ingin memberi komen dan membalas pandangan secara peribadi mengenai isu ini.Apakah ini persoalannya?

Mahasiswa dan Dunia Buku

Kampus memang menghairahkan! . Sekali lihat dan tengok seolah-olah sebagai satu kawasan pasar malam di mana bersesak-sesak orang berlumba untuk mendapatkan sesuatu benda. Begitu juga mahasiswa, alam mahasiswa dan dunia buku memang tidak boleh dipisahkan. Lihat sahaja di perpustakan di seluruh universiti di dunia,pasti sesak dan penuh kesibukan mahasiswa mengulangkaji pelajaran dan berhempas pulas menyiapkan research thesis dissertation dan sebagainya untuk memperolehi sarjana muda/master/Phd.

Ditambah lagi dengan pelbagai fakulti dan akademi yang dibina semata-mata untuk menyiapkan mahasiwa dari pelbagai kepakaran dan tidak hanya tertumpu hanya satu kepakaran dalam arus globalisasi pada hari ini. Ini sesuatu yang baik,mahasiswa harus teruskan perjuangan kehidupan sebagai mahasiswa di kampus dan tidak perlu untuk merasa bosan dan serik meskipun terpaksa "extend" banyak semester disebabkan terkandas dalam paper yang telah diambil pada semester tersebut.

Ini perkara biasa cukup menghiburkan mahasiswa. Jika mahasiswa tersebut seorang yang kaki buku, sudah pasti peluang yang telah diberikan oleh pihak perpustakaan universiti untuk meminjam banyak buku dalam satu masa dimanfaatkan dengan sebaik mungkin.Apatahlagi judul buku dan pengeluar-pengeluar buku kebanyakannya datang dan diterbitkan dari seantero dunia dengan menampilkan penulis-penulis yang cukup berpengalaman dan terpelajar dengan "title" Dr., Prof.Madya,Profesor dan sebagainya.

Mahasiswa Gerakan & Gerakan Mahasiswa

Benarlah kata peribahasa "lain orang lain ragam" disangkakan panas berpanjangan,rupanya hujan ditengahari . Itulah peribahasa yang saya rasakan amat sesuai untuk diperkatakan mengenai sekolompok mahasiswa yang bergiat aktif dalam persatuan yang berdaftar secara sah dibawah Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti, yang sememangnya telah menimbulkan banyak rungutan dan tidak senang sesetengah pihak terhadap status mereka yang masih bergelar mahasiswa universiti.

Saya tidak berniat untuk menyebelahi mana-mana pihak,dan mungkin penulisan ini bakal mencetuskan perang dunia ke-3 , dimana mungkin akan menimbulkan perasaan tidak puas hati dikalangan mahasiswa yang masih belajar dan bergelar mahasiswa berkenaan tentang penulisan saya ini. Dari amatan saya , tidak banyak mahasiswa yang terlibat secara langsung dan berusaha menghadirkan diri untuk menyertai mana-mana persatuan sekaligus bergiat aktif berdaftar sebagai ahli dengan persatuan tersebut.

akan bersambung....


MOHD SABRI BIN JAMALUDIN
Akademi Sukses SainS Al-Qur`an
Consultancy & Training (ASSA).

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails