Monday, January 17, 2011

Siri Motivasi 1 : Sentiasa Merasakan Diri Tidak Cukup & Puas



Aku bosanlah , aku tak puas lagi hidup ini!
Mana cukup banyak ini , aku nak lagi !
Kenapa tak boleh pulak , aku naklah!

Mesti kita selalu dengar kan , rungutan demi rungutan seperti di atas seharian dalam kehidupan kita . Tahu ke tidak mengapa rungutan seumpama itu terkeluar dari mulut kita ? . Mungkin tahu dan mungkin tidak tahu , walau apa pun abang superhero akan memberitahu kepada anda semua di luar sana .

Tahukah kita semua bahawa ramai manusia yang hidup pada hari ini , sering tidak puas dan berasa cukup dengan apa yang mereka miliki pada hari ini . Mereka sentiasa bernafsu besar dan ghairah untuk mendapatkan sesuatu yang lebih dan lebih daripada apa yang mereka punya pada hari ini . Apakah ini juga turut terjadi kepada diri kita ? . Apa , anda pernah alami situasi sedemikian ? . Tentu menarik bukan ? , ingin berkongsi!

Ya , tentu menarik dan mendapat perhatian bukan . Ini merupakan reality yang dihadapi oleh kita. Tiada jawapan “tidak” yang patut terkeluar dari mulut kita , kerana fitrah kejadian manusia sentiasa mahukan yang terbaik untuk diri mereka dan jaminan keselesaan dalam kehidupan atas kebaikan yang bakal mereka perolehi .

Ya, saya ingin satu pekerjaan yang punya jaminan masa tua saya , berpencen , bergaji lumayan , siapa yang boleh tawarkan kepada saya ? , saya nak , saya punya pelajaran dan pendidikan yang tinggi mengapa perlu saya hidup susah dan bergaji rendah ?. A pa “class”. Ya , banglo sebuah , mercedez sebuah , orang gaji dan sebagainya saya nak !!!.. Biasakan kita dengar ?

Kebiasaannya mereka yang tidak pernah merasa puas ini , mempunyai motivasi diri yang tinggi . Tidak cukup dengan itu , mereka juga punya wawasan dan matlamat masa depan yang jauh lebih baik dari manusia lain . Mereka bersemangat tinggi, tidak kenal erti putus asa , berjiwa besar dan tidak peernah kenal erti jemu dan bosan dalam perjalanan untuk mengapai sebuah kejayaan dan meningkatkan nilai kualiti diri dan kehidupan mereka . Ini merupakan ciri positif yang perlu kita contohi dan “copy paste” dalam diri kita dengan sebanyak-banyaknya. Rugi jika kita tidak belajar dan menjadikan mereka ini sebagai sifu dalam kehidupan kita andai kita juga turut menginginkan kejayaan seperti mereka.

Tetapi…

Tidak semua kejayaan ini merupakan dari sumber dan jalan yang baik dan terpuji serta berlandaskan syariat selaku orang yang bergelar muslim islam . Apatah lagi mencari sesuatu kekayaan dengan menggunakan hak milik orang lain diambil , dicuri tanpa minta izin terlebih dahulu untuk digunakan dan sebagainya.

Islam mengajar kita supaya berteliti sebelum merancang dan melakukan sesuatu . Apatah lagi Islam amat menggalakkan umatnya sentiasa bermotivasi dalam hidup disamping menjadikan pengukur kayu arasnya adalah ajaran agama . Pernah kan kita tengok , orang itu seorang ahli perniagaan yang terkenal dan dihormati diseluruh dunia tetapi mempunyai masalah keluarga yang amat serius . Kesibukan menyebabkan porak peranda , kacau bilau dan membawa kepada penceraian di antara suami dan isteri . Mengapakah ini terjadi , dan bukankah mereka sudah punya segala-galanya ?

Dan...

Ada juga kita melihat , seorang yang mempunyai perniagaan yang jauh lebih hebat dan luar biasa kekayaannya , memiliki harta yang banyak , sering memanfaat dan sedekah jariah kepada mereka yang faqir miskin serta sentiasa memahami antara satu sama lain . Walau kesibukan membelenggu dia , tidak pernah sesekali mencampuradukkan urusan kerja dan rumahtangga . Cukup profesional bukan ?

Kesimpulannya :

1. Keberkatan HIDUP itu adalah saham dan bonus Allah kepada kita , bersama kita berlumba-lumba untuk mendapatkannya .

2.Cinta dunia itu tidak salah , cintakan harta itu baik sifatnya , tetapi sifat Tamak pada dunia dan harta itu lebih MERBAHAYA!

3.Allah suka orang yang sentiasa menghidupkan diri mereka dengan sifat dan perwatakan yang senantiasa motivasi ( senyum, bersemangat , memahami serta membantu antara satu sama lain)..


Ditulis oleh :
MOHD SABRI BIN JAMALUDIN
Akademi Sukses Sains Al-Qur`an Consultancy & Training (ASSA).

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails